Met je ogen dicht trainen

Met je ogen dicht trainen

Geblinddoekt Trainen

Geblinddoekt trainen is altijd een interessante ervaring. En het is nogal veelzeggend. Als je wilt weten hoe goed je bent en waar je slordig bent, gooi je een blinddoek om en ga trainen.

Je zult ontdekken welke technieken echt ingebakken zijn en welke technieken je nog aan moet werken.

Ter vereenvoudiging zijn er 3 niveaus bij het beoordelen van je vaardigheidsniveau:

Niveau I

Dit zijn de technieken die je heel goed kent. Zelfs geblinddoekt, je voert ze soepel uit met weinig of geen aarzeling. Er is een reden voor het gezegde: “Ik weet het zo goed dat ik het geblinddoekt zou kunnen doen”. Je bent soepel, snel en bijna instinctief.

Niveau II

Dit zijn de technieken die je redelijk goed kent, maar die nog niet helemaal in je ‘auto-respons’-centrum zijn gebrand. Dit zijn de technieken waar bij je aarzelt. Je wacht af wat je tegenstander doet en reageert . Deze fase wordt vaak ook gekenmerkt door grote of slordige bewegingen. Een stoot raakt zijn doel net niet helemaal goed, een worp is net niet goed uitgevoerd.

Niveau III

Dit zijn degenen die echt rommelig zijn. Je pauzeert, probeert uit te vinden welke aanval je ontvangt, waar je aanvaller is en wat je moet doen. Vaak bevriezen mensen een beetje, missen technieken of raken helemaal overvallen of struikelen over zichzelf of hun tegenstander.

Het is duidelijk dat we allemaal naar niveau I of beter moeten streven.

Als je achteruit werkt, kun je de technieken van level III best goed doen als je kunt zien. Je reactie wordt echter voornamelijk gecontroleerd door je ene zintuig, zicht. Dit zijn de technieken die je moet onderzoeken om het gevoel, het evenwicht enz. Te identificeren.

Niveau II-technieken zijn interessant. Je brein heeft ze geaccepteerd en kent ze heel goed, maar je hebt niet alle niet-zichtgebaseerde elementen genoeg studie gegeven. Het is tijd om die elementen dieper te onderzoeken, in de praktijk en ook door mentale repetities. Training met weinig licht kan een waardevolle methode zijn om de kloof te overbruggen tussen behoorlijk goed zijn en de technieken nog in trainen. Als je toegang hebt tot lichten die je kunt dimmen, is het nog beter. Naarmate je vordert, kun je de lichten steeds verder dimmen.

Niveau I – blijf doen wat je doet. Blijf verbeteren tot je reactie echt instinctief en direct is.

Afronden:

Geblinddoekte training kan een hele uitdaging zijn, voor jou en voor je trainingspartner. Sommige aanvallen zijn gemakkelijker om op te reageren, zoals een grab, headlock of bear hug. Uiteraard is het moeilijker om te verdedigen tegen stoten, vooral als er geen preventieve greep is. Het kan worden gedaan, maar het vereist een hoog niveau van vaardigheden en een lange tijd.

Start om te trainen met technieken zoals vastpakken, chokes, headlocks en bearhugs en ga door met ‘grab and hit’-aanvallen. Dit is waar je begint te voelen waar je tegenstander is, detecteert wanneer ze hun balans verplaatsen, de spanning van hun spieren voelen, etc.

Dus hoe kun je trainen  met de ‘niet grijpen en slaan’ aanvallen?

Dit is waar de training bij weinig licht bijzonder waardevol kan zijn. In feite kan het juiste gebruik van trainingen bij weinig licht je kansen op onvoorziene aanvallen  drastisch vergroten.

Train goed.