Everything You Need To Know About Fitness

Als het goed is heb jij een goede reden waarom je graag wilt beginnen met fitnessen. Dit kunnen meerdere redenen zijn.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je gezonder wilt leven. Of wat gewicht kwijt wilt raken. Maar het kan ook zo zijn dat je wilt beginnen met krachttraining en echt sterker en gespierder wilt worden.

Misschien zoek je wel een nieuwe hobby of bezigheid. Ook dan kan fitness veel voor jou brengen!

Voordelen van fitnessen

Het mag wel duidelijk zijn dat fitness goed voor je is. Maar wat zijn hier nu de daadwerkelijke voordelen van?

Allereerst is fitness erg goed voor je mentale gesteldheid. Tijdens een training kun jij je hoofd even leeg maken en tot jezelf komen. Dit is voor veel mensen een goede reden om te beginnen met fitness.

Daarnaast kun je met fitness zoals gezegd werken aan je fysieke doel(en). Of je nu een betere conditie wilt, of meer kracht wilt opbouwen; beginnen met fitness maakt het allemaal mogelijk.

“ Motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going.”

Michael

Eigenlijk zijn er weinig nadelen van fitness. Het biedt je bijna alleen maar goede dingen.

Maar als we dan toch een nadeel moeten benoemen is het waarschijnlijk de overvloed van informatie die er over dit onderwerp te vinden is.

Als je zoekt op ”beginnen met fitness” kom je zoveel informatie tegen dat je af en toe door de bomen het bos niet meer kunt zien.

Daarnaast zijn er ook veel tegenstrijdige adviezen in de fitnesswereld. En heerst er rondom veel onderwerpen nog veel onduidelijkheid.

Ook hierdoor kan het als beginner nog wel eens lastig zijn om echt goed te kunnen beginnen met fitness, met het juiste advies.

1. Wacht niet te lang en begin direct

Je zult niet de eerste zijn die graag wilt beginnen met fitness, maar dit plan niet doorzet. Het plan verdwijnt namelijk in de spreekwoordelijke ijskast en er komt niets meer van je goede voornemens terecht.

Hoe dit komt of waar dit aan ligt? Meestal komt het omdat men té lang wacht met beginnen. Na verloop van tijd raakt je goede idee dan weer in de vergetelheid.

Ik raad je dan ook aan om direct te starten. Het liefst direct na het lezen van dit artikel!

2. Stel een doel

De tweede tip die ik je op het hart wil drukken is om jezelf een doel te stellen. Maak dit doel dan ook zo duidelijk mogelijk.

Als je een betere conditie op wilt bouwen, kan het bijvoorbeeld zijn dat je een bepaalde afstand in een × aantal minuten wilt rennen. Als je aan krachttraining doet, kunnen het bepaalde gewichten zijn die je wilt tillen.

Maar je kunt natuurlijk ook je ideale gewicht nastreven. Of een bepaalde armomtrek als je meer spieren wilt opbouwen.

Als je hebt besloten wat je doel is, bepaal dan in welk tijdsbestek jij je doel wilt behalen.

Dit zal je helpen om gemotiveerd te worden en vooral ook te blijven. Het is uiteraard wel belangrijk dat je realistisch blijft in de doelen die je stelt.

3. Combineer krachttraining en cardiofitness

cardio

Waarschijnlijk heb je als fitness beginner wel al een voorkeur of je wilt beginnen met krachttraining, of dat je wilt beginnen met cardiofitness.

Dit hangt natuurlijk af van wat jij het leukste vindt en wat je fysieke doelstellingen zijn.

Ik raad je aan om beide te combineren met elkaar. Natuurlijk zul je meer krachttraining dan cardio doen als je doel is om kracht op te bouwen. Maar toch is het raadzaam om iets van cardio ernaast te doen voor je conditie en algemene gezondheid.

Ook als je van plan bent om voornamelijk cardio te gaan doen, is het verstandig om er ook iets van krachttraining naast te gaan doen.

4. Focus je niet te veel op het gewicht

Deze tip is voornamelijk van toepassing als jij als beginnende fitnesser met gewichten gaat trainen. De fout die veel beginners maken is dan ook om té veel bezig te zijn met het gewicht dat je tilt.

Vaak wordt er gedacht dat hoe zwaarder het gewicht is, hoe beter en effectiever je training zal zijn.

Dit is echter een grote misvatting. Ook met een lichter gewicht kun je namelijk heel goed trainen.

Daarnaast kun je met een licht gewicht jezelf veel beter focussen op de techniek. Wanneer je net begonnen bent met fitness is dit erg belangrijk. Waarover meer in de volgende tip.

5. Leer de oefeningen goed aan

Beginnen met fitnessen kan nog wel eens lastig zijn omdat de oefeningen wat onwennig aanvoelen. Misschien weet je niet hoe bepaalde oefeningen moeten. Of beheers je de juiste techniek nog niet helemaal.

Het is daarom aangeraden om echt de nodige tijd en energie in het aanleren van de oefening te steken. Op deze manier kun je goed beginnen.

Het zou namelijk heel zonde zijn als je net begint met fitness en direct een blessure oploopt. Door een verkeerde uitvoering van een oefening.

Wat ook kan bijdragen aan het voorkomen van blessures, is een goede warming-up. Hier lees je meer over in de volgende tip.

6. Doe altijd een goede warming-up

Ik raad je aan om je training altijd te beginnen door goed op te warmen. Zorg er voor dat je spieren warm zijn voordat je jouw lichaam zwaarder gaat belasten.

Een rustige opbouw in je training zorgt voor betere prestaties. Daardoor heb je ook aanzienlijk minder kans op blessures en pijntjes. Doe hier dus je voordeel mee!

7. Volg een voedings en trainingsschema

Als je de beste resultaten wilt behalen is het aangeraden om met een trainingsschema te gaan trainen.

Als beginner is dit natuurlijk van nét wat minder groot belang dan voor iemand die al langere tijd aan fitness doet.

Wanneer je net begonnen bent zul je namelijk vaak direct veel resultaat kunnen boeken. Dit worden ook wel de ”newbie gains” genoemd.

Toch kun je het beste met een vast trainingsschema werken. Dit zorgt namelijk voor een vaste routine en voorkomt daarnaast dat je ”, maar wat doet” in de sportschool.

Een goed trainingsschema voor beginners, om kracht en spiermassa op te bouwen is bijvoorbeeld het 4×8 schema.

Naast training speelt voeding ook een prominente rol als fitness beginneling. Zorg daarom ook dat je een voedingsschema volgt. Of in elk geval in de juiste verhoudingen eet.

8. Zorg dat je voldoende eiwitten eet

Over voeding gesproken. Een absolute must voor beginners is het consumeren van voldoende eiwitten.

Mocht je een voedingsschema nog een te grote stap vinden, dan raad ik je in ieder geval aan om genoeg eiwitten te eten.

Eiwitten zijn namelijk de bouwstof van ons lichaam en zorgen voor spierherstel en spieropbouw.

Daarnaast zul je dit ook weer niet moeten overdrijven. Er zijn namelijk ook veel fitness beginners die dit advies té letterlijk nemen en veel te veel eiwitten eten.

Houd als richtlijn zo’n 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aan. Op deze manier zit je zeker goed.

9. Neem genoeg rust

Bij fitness voor beginners is rust één van de sleutels tot succes. Voeding, training en rust zijn dan ook de drie belangrijkste aspecten voor iedere beginneling.

Hiermee wordt er bedoeld dat je voldoende rust houdt tussen het trainen van dezelfde spiergroepen.

Cardio kun je in principe wel iedere dag doen. Als je voldoende rekening houdt met de belasting.

Maar bij krachttraining is het gewenst om minimaal 48 uur rust te houden tussen het trainen van dezelfde spiergroepen. Niet iedere dag is dus chest day. En ook niet iedere dag leg day. 😉

10. Meet je progressie en blijf progressie boeken

Bij de 2e tip vertelde ik je al dat het belangrijk is om een doel te stellen voor jezelf als je wilt beginnen met fitness.

Maar het is natuurlijk ook belangrijk om je progressie te meten. Zodat je weet of je goed op weg bent om je doel te behalen.

Door je progressie goed bij te houden kun je eventuele achteruitgang of stilstand gauw genoeg onderkennen.

Als je gedurende een lange tijd geen progressie boekt, dan kun je er vanuit gaan dat je iets fout doet.

Daarnaast is het voor beginners van fitness belangrijk om constant vooruitgang te blijven boeken.

Probeer iedere training, of iedere week, weer wat sterker of sneller te worden dan de training of de week daarvoor. Bedenk dat stilstand vaak achteruitgang is bij fitness.

11. Train al je spiergroepen voor maximaal resultaat

Het kan als nieuwkomer in de gym heel verleidelijk zijn om niet alle spiergroepen te trainen. Maar alleen de spiergroepen die je het leukste vind om te trainen.

Onder mannen zijn dat bijvoorbeeld vaak de biceps en de borstspieren. En onder vrouwen zijn dit vaak de bilspieren.

Een valkuil voor veel beginners van fitness is dan ook dat niet alle spiergroepen getraind worden. Of dat de spiergroepen niet gelijkmatig worden aangepakt.

Onder andere hierom is het aangeraden om een trainingsschema te volgen, zoals ik in tip 7 aan aanhaalde.

12. Focus jezelf vooral op de compound oefeningen

deadlift-stronglifts

Nog een gouden fitness tip voor beginners is om jezelf in het begin echt vooral te focussen op de compound oefeningen. En niet op de isolatieoefeningen.

Voor het geval je niet weet wat het verschil is tussen deze twee: Compound oefeningen zijn bewegingen waarmee je meerdere spiergroepen tegelijk aanspreekt. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan bankdrukken. Waarbij je zowel je borst, schouders en triceps traint.

Isolatieoefeningen zijn bewegingen waarbij er alleen maar een bepaalde spiergroep wordt aangesproken.

Als een fitness beginner (en ook als gevorderde) boek je veel betere resultaten door je vooral te focussen op de compound oefeningen. De isolatieoefeningen moet je dan ook meer zien als aanvulling hierop.

Start nu met fitness

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X